Rózsaszín, vágtázó pónik a képzési programokban



A képzési programod alapján ellenőriznek. Nem akarod, hogy rózsaszín, vágtázó pónik legyenek benne. Pedig a legtöbb képzési programban ott vannak, csak az intézményvezetők nem veszik észre. Amikor meg már igen, akkor máris befigyel a milliós, vagy éppen több milliós bírság.
Hogyan tudod elkerülni, vagy éppen kinyomozni a rózsaszín pónikat a képzési programodban és megakadályozni a milliós bírságokat a felnőttképzési ellenőrzésen?
Erről szól a mai írás. Meg hogy mik is azok a rózsaszín pónik.

Az érdekkonfliktusok kemény erőpróbák, a felnőttképzési ellenőrzés is érdekkonfliktuson alapszik. A résztvevő felek nem ugyanazt akarják.
Vagy te, az intézmény vezetője és/vagy képviselője. Amikor felkészülsz az ellenőrzésre, első lépésként magadba nézel. Önvizsgálatot tartasz, mondhatnánk ezt is, de ez olyan nehézkesen hangzik. Megnézed magad, megnézed a cégedet. Utána próbálod kiismerni az ellenfelet, ebben az esetben az ellenőröket. Megérteni, mi mozgatja őket, mi alapján cselekednek.

Amikor mindezzel megvagy, akkor utánanézel az ellenőrzés céljának.
Annak, hogy ez nem más, mint egy jogi eljárás. Nem szakmai, hanem jogi és minőségbiztosítási eljárás. Könyvet lehetne írni arról, hogy a fogalmak már a kezdetek-kezdetén ilyetén összekeverése azóta is mennyi problémát okoz.
A felnőttképzési engedélynél és elődjénél, a felnőttképzési akkreditációnál, a döntéshozók jogi eljárásba raktak bele egy, az esetek nagy százalékában nem mérhető, nem konkretizálható, ki nem mondott szakmai elvárást. Ez félreértések tárházára adhat okot és a félreértéseknek egy ellenőrzésen bírság az eredménye.

A mentális felkészülés után jön a második fázis, a fizikális felkészülés. Ennek első lépése, hogy összerakod a céges papírokat. A céges papírok összerakása után következik a második fázis második lépése, a tanfolyamok papírjai.
Ennek az alapköve a képzési program. Az adott tanfolyam képzési programja.

Több száz felnőttképzési projekt után a saját, személyes tapasztalatom, hogy a felnőttképző intézmények által legmostohábban kezelt felnőttképzési dokumentum az maga a képzési program. Szó se róla, erős a verseny. A minőségbiztosítási kézikönyv is startol a "A Felnőttképzők Által Legmostohábban Kezelt Felnőttképzési Dokumentum" megnevezésű címért.
Kár. Sok bírságolás a képzési programok és a minőségbiztosítás nem megfelelő működtetése miatt van. De ma a képzési programokról beszélünk.

Álláspontom szerint kétféle hozzáállási hiba van felnőttképzőknél a képzési programokkal kapcsolatban.
Két típusú engedélyezett felnőttképző van (a nem engedélyezetteknél is valószínűleg ez a helyzet, de náluk nem kötelező a képzési program és a minőségbiztosítás):

Az egyik típusba különösen sokan tartozhatnak. Nevezhetjük ezt a csapatot a "Majd Megoldjuk Béláim" felnőttképzők csapatának.
Ez a felnőttképző azt sem tudja, mi van a saját képzési programjában. Ami alapján az oktatásai zajlanak. Meg azt sem, mi van a minőségbiztosítási kézikönyvében, de ez, mint mondottuk volt, majd később jön. Megíratta a képzési programot valakivel, mert kötelező. Valószínűleg, mivel alapvetően nem ért hozzá, kilóra mérte. Tehát akkor fizetett és volt elégedett, ha megfelelő mennyiségű, cirkalmas mondatot látott a képzési programban.
De igazából feltehetően az megy a képzéseken, ami éppen jólesik. Vagy a megrendelő felé valószínűleg nem mindig tudták képviselni, hogy ha támogatott, azaz pályázati pénzből megvalósuló képzés van, akkor annak az engedélyezett képzési program alapján kell mennie. Ebben a csapatban játszhatnak az OKJ-s képzések szabályait kreatívan használók – ha vannak ilyenek – is. Ezek között, a legkreatívabbak valószínűleg nem is mennek be az engedély hatálya alá. Vagy még akár olyan is előfordulhat, hogy visszaadják azt? Nekünk, magyaroknak, a kreativitásunk legendás.

Tapasztalatom szerint a másik típusba már jóval kevesebben tartoznak. Nevezhetjük ezt a csapatot a "A Mi Képzéseink Nem Evilágiak" csapatának. Mondhatnám, hogy szent őrültek, de mégse. Annyira, de annyira jók szakmailag. Tele van a cég oktatói gárdája doktorokkal. Annyira okosak és igényesek, annyi agyuk van, hogy a maradékot a derekukra tudják kötözni, Dilbert után szabadon. A legutolsó vesszőn is órákat, napokat gondolkoznak egy több tíz oldalas képzési programban. Telerakják a képzési programjukat rózsaszín, vágtázó pónikkal. Mindjárt jön, hogy mi ez, még egy kicsit olvass tovább. Éppen csak a valósággal ritkán néznek szembe. Azzal a valósággal, hogy a felnőttképzési engedély egy jogi eljárás. A felnőttképzési engedély ellenőrzése a képzési program alapján történik. Azaz, a képzési programban minél több a részlet, minél kidolgozottabb, annál nagyobb az esély, hogy az ellenőr találni fog valamit. Valamit, ami a képzési program írásakor szakmailag jól hangzott, de azóta sose csinálja a cég. Csing-csing, bírság.

Technikailag létezik egy harmadik csoport. Ez olyan ritka, hogy igazából szabad szemmel nem, vagy alig látható. Több száz projekt alatt egy kezemen meg tudom számolni, hány ilyen cégvezetővel találkoztam. Gyakorlatilag statisztikai hiba.
Ezek a cégvezetők megértik, hogy az engedély egy jogi eljárás, nem szakmai verseny.
A képzési program nem a szakmai kiválóságról szól, hanem jogi és minőségbiztosítási dokumentum. A lényege: kinek oktatunk, mit oktatunk, hány embernek oktatjuk, mennyi ideig oktatjuk, miért lesz több, jobb a résztvevő a végén, hogyan oktatjuk, hogyan nézzük, mit tanult a résztvevő, ki oktatja, hol oktatja.

A képzési program olyan, mint egy szoftver.
Tegnap hallgattam több jó előadást. Az egyiken, Kovács Oszkártól, agilis coach-tól hallottam, hogy amikor a megrendelő megrendel mondjuk egy e-commerce szoftvert, akkor történhet olyan, hogy a kész termékben rózsaszín pónik vágtáznak át a képernyőn. Mert jól néz ki. Aztán a megrendelő később rájön, hogy a rózsaszín pónik miatt kevesebb a webshop forgalma. Kiveszik a rózsaszín pónikat, forgalom megnő.

Rengeteg olyan képzési program lehet, amely tele van rózsaszín pónikkal.
A szoftverrel ellentétben egy képzési programban ezek a rózsaszín pónik nem láthatók. És egy szoftverrel ellentétben egy képzési program nem csak az intézmény igényeit kell, hogy szem előtt tartsa. A felnőttképzésben a képzési program szűk keretek közé van szorítva. A felnőttképzési engedélynél a képzési program tartalma, a jogi keretek miatt, nagyon sokszor nem kívánságműsor.

A túlcizellált, túlbonyolított, a szakmai kiválóságot hangsúlyozó, túlrészletezett programok a rózsaszín pónik a felnőttképzésben. A rózsaszín pónik azok a részletek, amelyek benne vannak a képzési programban, azonban a tanfolyamokon nem az történik. Az ellenőrök ezt észre fogják venni, bírság.

Az ideális képzési programban éppen annyi van benne, ami a jogszabályi elvárásoknak megfelel. Lehetőleg a legkonkrétabb megfogalmazásban, hogy a cég is használni tudja a valóságban és ha eltér tőle, akkor ne legyen nagy probléma, valamint később az ellenőrzéseken képviselhető legyen.

Miért fontos, hogy megtaláld a rózsaszín pónikat a képzési programodban?

Mert az ellenőrzés egyik alapköve, hogy megnézik, a képzési programod alapján oktatsz-e.
Ha nem, bírság. Hogyan nézik meg az ellenőrök, hogy a képzési program alapján mennek a tanfolyamok? Dokumentumok alapján. Az ellenőrök elolvassák a képzési programot és utána megnézik a tanfolyami papírokat. Ha nem egyezik, bírság.
Ne feledd, ez elsősorban nem szakmai, hanem jogi és minőségbiztosítási ellenőrzés. Azt nézik, hogy amit leírtál a képzési programodban, azt a valóságban is úgy csinálod-e. Álláspontom szerint az engedélyezett felnőttképzők egy része nem minden ponton felel meg ennek a feltételnek.

Hogyan tudod megtalálni a rózsaszín pónikat a képzési programodban?
A legnépszerűbb búvóhelyek: a képzés célja, az óraszám, a modulok száma, tartalma, megnevezése, óraszáma.

Az a felnőttképzési intézményvezető, aki tisztában van a képzési programjával, tudja, mi alapján, kiknek, hogyan, mennyit, kivel és hol oktat, lépéselőnyben van ahhoz a cégvezetőhöz képest, aki mindezeket nem tudja. A képzési program tartalmának ismerete egy kard az intézményvezető kezében. Ha jól tud bánni vele, akkor a karddal felszerelkezve tovább lehet haladni a tanfolyami dokumentációk labirintusába. 

Amely labirintus nem kicsi. A következő cikkben olvashatsz róla.



Comments

Popular posts from this blog

Jóval több mint ellenőrzés – Ellenőrzési Esettanulmány 7

ÚJ szabályok!!!!!!

Hogyan vágj bele a felnőttképzési ellenőrzésbe?