Elterelő hadműveletek a jegyzőkönyvnél
Tudsz olvasni? Gondolhatnánk, micsoda szemtelen kérdés. Kibővítve, a kérdés így szól: Tudsz jegyzőkönyvet értően olvasni?
Az ellenőrzés jegyzőkönyvétől nagyban függ az ellenőrzés eredménye. Hogyan olvassuk az ellenőrzési jegyzőkönyvet? Melyek egy képző jogai a jegyzőkönyvvel kapcsolatban? Mire érdemes figyelni a jegyzőkönyv olvasásnál?
Erről szól a mai írás.
A mai cikk a felnőttképzési ellenőrzésre felkészülés cikkek között a lazító cikkek sorozatába tartozik. Kissé kilógnak a sorból, nem lehet rájuk "rőffel mérve" felkészülni.
Ma az eredményről fogunk beszélgetni. A felnőttképzési ellenőrzés eredményéről, az oda vezető út egyik fontos állomásáról.
Mielőtt erre rátérnénk, képzeletben tegyünk egy utazást egy fantázia világba. Egy olyan világba, ahol a felnőttképzésben, ha már van is egy engedélyhez hasonlító valami, először is, nem engedélynek hívják. Szörnyű név ez az engedély. Valahol olyan üzenete van, mintha a képzők engedélyt kérnének a létezésre.
Lehetne klub, vagy kvalifikáció, vagy képesítés, vagy kategorizálás, valami ilyesmi. Nevezzük klubnak.
A szakmai képzéseknél ebben a klubban, ha létezne is az OKJ-hoz hasonlító valami,az gyakorlatias óraszámokkal létezne. A bonyolultabb szakmáknál 100-200 óra, a kevésbé bonyolultaknál 30-100. Ez az, ami kb. mutatná a piaci valóságot.
Az OKJ-n kívüli szakmai képzések tartalmánál szabad kezet kapnának a képzők. A képzések után meg lehetne nézni, hogy valóban van-e az adott szakmának piaci létjogosultsága. Tud-e a tanultakkal a piacon valami érdemlegeset tenni a résztvevő.
A nyelvtanfolyamoknál nem lenne lényeg a nyelvvizsga. Nem is létezne. Mint például nem is olyan messze, pár száz kilométerre nyugati irányban.
A nyelvtanfolyamok felett nem lebegne, mint Damoklész kardja a nyelvvizsga mánia. Átalakulnának az óraszámok és a nyelvtanfolyamok is. Az is igaz, akkor az állam elesne a meglehetősen borsos nyelvvizsga bevételektől.
Tudtad, hogy minden egyes befizetett nyelvvizsga díjból leveszi a sápját az állam? Legalábbis évekkel ezelőtt így tett és nem olyannak tűnik az állam, mint aki önként és dalolva lemondana nagylelkűen plusz bevételről. Az állami bevételekhez képest a nyelvvizsga bevétel csepp a tengerben, de akkor is, ott vannak. Arról nem is beszélve, hogy hány embernek biztosítanak állást, státuszt, elismertséget. Egyszóval, a nyelvvizsga eltűnésére nem nagyon lehet bazírozni, túl sok érdek fűződik a fenntartásához.
Egy ilyen világban a képzők érdekeltek lennének az innovációban, a fejlesztésben.
A fantázia világ felnőttképzésében az innovációt jutalmazná a rendszer. Azok a képzők lennének előnyben, akik továbbfejlesztik a képzéseiket, mérik a képzéseik eredményességét és újragondolják a tanfolyamokat.
Nem büntetővámok lennének a fejlesztésre, mint a mostani rendszerben. Ma, ha szakmailag valaki fejleszti a már engedélyezett programját, akkor, ha nagyon sokat fejleszt, akár kezdheti elölről az engedélyeztetési procedúrát, az idővel és a költségekkel együtt. Ha keveset fejleszt, akkor is van költsége, mert újra kell minősíttetnie a képzési programot, az költség, idő, energia.
Egy ilyen világban egy ellenőrzés, egy audit eredménye is máshogyan alakulna.
A képzeletbeli világ után éles kontraszt jön: a mai magyar felnőttképzési engedély valósága.
A kontraszt célja nem más, mint hogy felhívja a figyelmet az ellenőrzés egyik leglényegesebb részére, amely mégis oly sokszor háttérbe szorul.
Mi az, ami a felkészülés során sokszor elfelejtődik?
A feudális Japán egy faramuci világ lehetett. Nem mintha a feudális Magyarország, vagy éppen a mai (van a kettő között különbség? csak a kérdezés szintjén...), olyan egyszerű lenne. De most a feudális Japánról beszélünk. Ebben a világban élt Miyamoto Musashi a 16.-17. században. Musashi kardforgató, filozófus, író és rōnin, azaz független szamuráj volt.
Musashit a mai napig is a legkiválóbb vívónak tartják.
61, azaz hatvanegy párbajt kötnek a nevéhez és mind a hatvanegyet megnyerte. Legendás volt a kardforgatói képessége.
Hogyan tudott Musashi olyan pontosan vágni?
A mottója az volt, hogy bármit gondolsz, bármit is érzel, csak a vágásra gondolj. Semmi másra. Csak a vágás.
Azaz, csak arra a célra koncentrálj, amit el akarsz érni. Minden mást verj ki a fejedből.
Ez az, ami sokszor elfelejtődik a felkészülés során.
Csak a vágásra gondolj!
A felnőttképzési ellenőrzésnél a vágás nem a papírok, nem a helyszín, nem a jogszabályi megfelelőségek. Ezek a kard. A kardot használni is szükséges, vágni kell vele, akkor működik.
Csak a vágásra gondolj!
Az ellenőrzésnél a vágás maga az ellenőrzés eredménye. Erre gondolj.
Az eredményre, amit el akarsz érni.
Egy felnőttképzési ellenőrzés eredménye többféle lehet.
Kezdve a legrosszabbtól: az engedély teljes elvétele, az engedély részleges elvétele (ebben az esetben csak bizonyos engedélyezett képzéseket nem végezhetsz), bírság, és a legjobb, a bírság nélküli eredmény.
Van, amikor a vágás az, hogy ne legyen bírság egyáltalán, mert úgy értékeled, hogy ez elérhető. Kisebb hibák vannak csak és megcsinálható, hogy ne legyen bírság. Ekkor a célod az, hogy az ellenőrök ne tudják rád húzni a bírságot. Biztos lehetsz benne, hogy mindent meg fognak tenni, hogy ezt mégis megtegyék. Te pedig mindent megteszel, hogy ne sikerüljön nekik.
Van, amikor, mint ahogy az pár évvel ezelőtt az utolsó ellenőrzésen, amelyen ügyfelet képviseltem, megtörtént, a vágás az, hogy ne vegyék el az engedélyt. Szürkék a jogszabályok. Olyan hibák voltak, amelyekre, ha úgy van megírva a jegyzőkönyv, engedély elvétel is lehetett volna a vége. Akkor a vágás, amire gondoltam egész idő alatt, hogy bírság legyen. Ironikusan hangzik ebben az esetben, de sikerült, nem lett sem teljes, sem részleges engedély elvétel.
Semmi más nem érdekelt, csak a vágás. Nem engedtem, hogy eltérítsen senki és semmi ettől a céltól, pedig viszonylag hosszan tartó ellenőrzés volt. Mondhatod, hogy könnyű volt, hiszen már több száz eset tapasztalata volt a hátam mögött és ki tudtam kapcsolni a zavaró tényezőket.
A vágásra gondolni azonban sosem egyszerű. Egy ellenőrzés közben olyan stresszhelyzetek és érzelmek kerülnek elő, amelyekre előtte sosem gondolnál. Ha magadat védet, akkor meg pláne. Objektív kívülállónak mérhetetlenül könnyebb kiszűrni a zavaró tényezőket.
Az eredmény szempontjából kulcsfontosságú a jegyzőkönyv.
Jó pár évvel ezelőtt, lehet, volt az már akár egy évtizede is, az akkori hivatal honlapján egy ideig kint volt az ellenőrzési jegyzőkönyv. Ez azért volt praktikus, mert ha még nem láttál ilyet, fel tudtál előre készülni. Milyen sorrendben, hogyan kérik a dolgokat, valamint nem az ellenőrzésen, élesben láttad először a jegyzőkönyvet.
Először is, tisztázzuk, mi a jegyzőkönyv szerepe a felnőttképzési ellenőrzésnél.
A hatóság a jegyzőkönyv alapján dönt az ellenőrzés eredményéről. A hatóság az ellenőröket küldi ki, hogy feltárják a tényeket és ezeket leírják a jegyzőkönyvbe. Aztán a hatóság megkapja a jegyzőkönyvet és ez alapján dönt, hogy teljes engedély elvétel, részleges engedély elvétel, bírság, vagy bírság nélküliség legyen a végeredmény.
Mit gondolsz, egy ilyen helyzetben fontos a jegyzőkönyv?
Mennyire fontos a jegyzőkönyv?
Naná, hogy fontos. A legfontosabb a felnőttképzési ellenőrzésen.
Miért nem figyelnek annyira a jegyzőkönyvre a képzők?
A jegyzőkönyvre az ellenőrzés végén kerül sor.
Ha hosszú volt az ellenőrzés, addigra már mentálisan nagyon fáradtak a képzők. Voltak olyan esetek a hosszú évek tanácsadása során, amikor úgy jöttek hozzám ügyfelek, hogy már megvolt az ellenőrzés. Kész tényeket láttam. Elolvastam a jegyzőkönyvet. Elhűltem. Súlyos megállapítások. Az ügyfél elmondta, hogy a megállapítások közül melyikkel nem értett egyet és mi történt.
A kérdésem ezekben az esetekben mindig ez volt: miért írtad így alá? Miért írtad bele azt a jegyzőkönyvbe, hogy mindennel egyetértesz, ami ott történt, amikor nem értettél vele egyet?
Mire az ügyfelek általában néztek rám és megkérdezték: miért, tehettem volna mást? Az ellenőrök különben is siettettek és nagyon nem akarták, hogy valamit írjak a jegyzőkönyv végére.
Nem véletlenül mondják azt, hogy magunkat védeni egy jogi eljáráson a legnehezebb. Az ellenőrök nagyon jól tudták ezt.
Igen, joga van leírni a képző intézménynek az észrevételeit a jegyzőkönyvbe. Leírja, miben nem ért egyet. A hatóság a jegyzőkönyv alapján dönt.
A mostani rendszerben, a 393/2013. (XI.12.) Korm. rendelet 28. § alapján már az ellenőröknek, egészen pontosan a vezető ellenőrnek nem kötelező a helyszínen átadnia a jegyzőkönyvet, választhatja azt is, hogy pár napon belül küldik el az intézményvezetőnek. Azonban ez a jogszabály szerint a vezető ellenőr választása. Ha nem ajánlja fel a későbbi küldést, akkor ott a helyszínen megírja és ott a helyszínen szükséges a jegyzőkönyvbe beírnod az észrevételeidet.
Egy vezető ellenőr alapvetően, ha a szabályokat nézzük, ellenérdekelt abban, hogy felajánlja a későbbi küldést. Neki az csak plusz macera és ugyanannyi, fix díjat kap a helyszínen történő jegyzőkönyv átadásért, mintha később küldené el a dokumentumot. Ha a helyében lennél, melyiket választanád?
Tehát, képzeljük el a szitut. Tegyük fel, hosszú volt az ellenőrzés. Tegyük fel, hogy személyeskedés és támadások is lehettek az ellenőrök részéről. A potenciális inzultusok, a nem a legudvariasabb módon feltett kérdések, sejtetések rendkívüli módon le tudják terhelni a mentális és pszichés állóképességet. Talán nem véletlenül használják ezeket eszközként az ellenőrök.
Az ellenőrzés reggel kilenckor kezdődött és most már este 5 óra van. Tegyük fel, hogy nem nyár van, hanem, mint általában az ellenőrzések, valamikor év közben, télen. Kint már sötét van. A terem, vagy iroda tele van papírokkal, és dossziékkal. Minden össze-vissza. Az ellenőrök hol ezt kérték, hol azt és csak ritkán tettek a helyére bármit is.
Általában kiszedték és félrerakták, amelyben hibát véltek felfedezni, a többit elrakták. Így teljesen összekeveredett, hogy mi hol volt.
Éhes is vagy, de ezt már nem érzed. Reggel óta nem igazán ettél, minden percben koncentráltál és közben folyamatosan kivédted az ellenőrök támadásait. Ekkor az ellenőrök félrevonulnak jegyzőkönyvet írni. Te pedig végre fellélegzel egy kicsit.
Áááááááááááááá! Nem jó válasz.
Most kell csak igazán figyelned. Akkor, amikor átadják a jegyzőkönyvet, hogy olvasd el.
A dörzsöltebb ellenőrök kinyomtattatják a jegyzőkönyvet elolvasásra. A nyomtatás tényével létrehoznak egy olyan pszichológiai helyzetet, hogy a képző azt hiszi, ha már kinyomtatták a jegyzőkönyvet, az azt jelenti, hogy le van zárva.
Nem így van.
A jegyzőkönyvet a képző elolvassa és a jegyzőkönyv végén van egy rész, ahol a képző intézmény képviselője leírhatja az észrevételeit az eljáráson történtekkel és a megállapított tényekkel kapcsolatban.
Hosszú évek és rengeteg eljárás tapasztalata: az ellenőrök nem szeretik, ha a képző észrevételt ír a jegyzőkönyvbe. Álláspontom szerint legfőképpen akkor nem szeretik ezt, amikor erre a képzőnek valószínűleg a legteljesebb és legjogosabb indoka megvan.
Volt már olyan eljárásom, ahol a vezető ellenőr nézett rám és teljesen ki volt bukva és közölte velem úgy, hogy ott volt a képző intézmény vezetője is: na de ezt nem teheted meg, ezt nem írhatod le. Mire szinte együtt mondtuk a vezetővel: de, megtehetjük, mert ez az igazság, ez történt az eljáráson és ez van a dokumentumokban.
Megkapod a jegyzőkönyvet. Ha már tudod előre, hogy hibákat találtak, akkor érdemes úgy elkérni a jegyzőkönyvet, hogy a laptopon adják át, amin megírták. Ha ezt nem akarják, akkor nyomtassátok ki, de tudd, hogy pszichológiailag ezzel el fog benned indulni egy folyamat. A kinyomtatott papírt a kezedben tartva mentálisan azt fogod majd érzékelni, hogy ez már kőbe van vésve. Ez nem így van. Csak olvasd át.
NAGYON alaposan olvasd át a jegyzőkönyvet. Mivel most jelenleg, a cikk írásának időpontjában nincs kint a Pest Megyei Kormányhivatal Szakképzési és Felnőttképzési Főosztályának a honlapján az ellenőrzési jegyzőkönyv, legalábbis földi halandó számára megtalálható helyen nem látható, ezért fontos tudnod, mi is van a jegyzőkönyvben.
Mivel a jegyzőkönyv gyakorlatilag szinte kb. egy évtizede változatlan formailag, induljunk ki abból, hogy a lényege nem változott. Az elején ott van az intézmény neve, elérhetősége, az ellenőrzésen jelen lévő személyek, a dátum, a jogszabályi hivatkozások.
A jegyzőkönyv lényegi része, a megállapítások a táblázatos résznél kezdődnek. Táblázatba és pontokba vannak szedve a megállapítások.
Minden egyes megállapításnál kövér betűvel van szedve a rész: megfelelt/nem felelt meg, rendelkezésre áll/nem áll rendelkezésre. Ezeknél az ellenőrök aláhúzzák azt az opciót, amit szerintük találtak.
Ami a leghatékonyabban működött több száz eljárás során: először a kövér betűs részek alapos átolvasása, azokban a "nem felelt meg", vagy "nem áll rendelkezésre" részek kiszűrése, ahol alá van húzva a "nem". Utána a jegyzőkönyv végén a nem-megfelelőségek és indoklásuk táblázat átolvasása.
A hatóság a nem-megfelelőségek és az indoklásuk alapján dönt. Tehát neked is ezeket kell vizsgálnod. Tudod, itt nincs plusz pont, a jó dolgok 0 pont, csak mínusz pont van.
Nézd meg, milyen jogszabályra hivatkozva indokolják a nem-megfelelőséget. Olvasd át a jogszabályokat. Ha ott hibát találsz az indoklásban, szinte nyert ügyed van.
Volt olyan esetem, hogy minden rendben volt.
Mégis, az egyik ellenőr kötötte az ebet a karóhoz. Véleménye szerint az adott OKJ-s program nem felelt meg a jogszabálynak. Mutatta a jogszabályt. Viszonylag hosszú paragrafus volt. Olvasom, hm, tényleg. Olvassa a vezető ellenőr is. Szerinte is tényleg. Egy dolog zavart. Amikor felkészültünk, részletesen utánajártam és nem emlékeztem, hogy az a jogszabály arra a képzésre érvényes lett volna. Ráadásul egy másik szakértő alá is írta a programot és ő sem talált kifogást.
Az ellenőr mégis nagyon mondta, hogy ez így nem jó, úgy nem jó. Fél órája mondta. Én meg fél órája gondolkoztam, nem jött össze a kép. Aztán elkértem tőle még egyszer a jogszabályt. Nagyon alaposan átolvastam. Betűről betűre. És megtaláltam a hibát. Amire hivatkozott az ellenőr, az a jogszabály más OKJ-s programokra vonatkozott, arra, amit akkor engedélyeztettünk, arra nem.
Bingó. Az ellenőr arcát azóta sem felejtem el. Tízszer átolvasták ők is a társával és a végén a vezető ellenőr kijelentette, ez a jogszabály tényleg nem érvényes ide, a program jó.
Az ellenőrök szeretik a képző intézményt eltéríteni. Nekik ez a munkájuk, többek között.
Hibát keresnek, ez a munkájuk lényege.
Neked meg az, hogy tudd, a hatóság a jegyzőkönyv alapján dönt. A nem-megfelelőségeket nagyon alaposan rágd át, és ha bármelyikkel, vagy bármelyik indoklásával nem értesz egyet, vagy bármi olyasmi történt az eljáráson, amely ellenkezik az alapvető emberi normákkal és viselkedési szabályokkal, írd le abban a részben, amely a képző észrevételeit tartalmazza.
Hogyan írhatók le az észrevételek?
Érdemes elkérni a jegyzőkönyvet fájlban, és akár minden egyes betűdet nézhetik az ellenőrök, ahogy beírod a gépben a jegyzőkönyvbe a saját nézőpontodat. Bele, a jegyzőkönyvbe.
Ne utólag mond el egy tanácsadónak, hogy mi történt, és védjen meg, hanem akkor és ott, a jegyzőkönyvbe írd bele. Nehéz lesz? Nagyon. Ellentétben ezekkel az ügyfelekkel, akik anno jöttek hozzám és nem tudták, mik a jogaik, te most tudod. Ez nem jelenti azt, hogy könnyű is lesz, de legalább tisztában vagy azzal, hogy a képző intézmény is tehet észrevételt.
Általában, véleményem szerint, azok az ellenőrök kapnak ettől hideglelést, akik érzik, hogy az ellenőrzés közben valahol és valamikor a tilosban jártak.
Ez a te képző céged és a te ellenőrzésed.
A képzőnek joga van észrevételt tenni, ha nem egyezik a véleménye az ellenőrökével.
Musashi mondatát szem előtt tartva, csak a célodra koncentrálj.
Az ellenőrzés közben megtanultak mind a magánéletben, mind az üzleti életben alkalmazhatók.
Lehet tanulni az emberekről, az emberi psziché sötét oldaláról, (és igen, néha még a jó oldaláról is) a kommunikációról, saját magunkról, a világról. Valamit az értő olvasásról is, lásd jegyzőkönyv.
Semmi sem felesleges. Minden számít, ami az emberi életben történik.
Ezért is fontos az önértékelés, itt tudsz róla olvasni.
Comments
Post a Comment